Mini-expositie Speuren naar koloniaal verleden

Vrijdag 23 augustus 2024 t/m vrijdag 20 september 2024 | de Bibliotheek Houten-Centrum

Kosten: gratis

Een maand lang is een mini-expositie van vier panelen met archiefmateriaal uit de archieven van het Regionaal Archief Zuid-Utrecht over het koloniaal verleden te zien in de Bibliotheek.

'Speuren naar sporen van het koloniaal verleden in de archieven'

Het Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU) brengt een bronnengids over het koloniaal verleden uit. Van testamenten en brieven tot rekeningen en akten, de gids laat zien dat het koloniaal verleden ook in onze collectie aanwezig is.

Bij een aantal bronnen zijn verhalen geschreven die het verleden tot leven brengen en kunnen inspireren tot verder onderzoek.

Onze bronnen en verhalen maken zichtbaar dat het koloniaal verleden op allerlei manieren is terug te vinden in het leven van mensen. Van bestuurders en handelaren die rijk zijn geworden van de handel in de koloniƫn tot een vrouw van een arbeider die is achtergelaten door haar man nadat hij op een schip is gestapt om geld te verdienen in de Oost.

Reizende mini-expositie

De bronnen en verhalen maken zichtbaar dat het koloniaal verleden op allerlei manieren is terug te vinden in het leven van mensen. Deze zomer worden ze getoond op een mini-expositie die langs de bibliotheken in de regio reist.

De mini-expositie is deze zomer te zien in de volgende bibliotheken:

• Van ca. 1 juli t/m 25 juli in Doorn (Kerkplein 4) en Vianen (Spekdam 2)
  • Van ca. 26 juli t/m 23 augustus in Bunnik (Camminghalaan 27c) en Wijk bij Duurstede (Karel de Grotestraat 30)
  • Van ca. 23 augustus t/m 20 september in Houten (Onderdoor 158) en Rhenen (Nieuwe Veenendaalseweg 75)