Trotse deelnemers bij afronding Taalklik in Leerdam

Gepubliceerd op: 10 september 2024 11:49

Vrijdag 6 september was het voor zeven Turkse deelnemers een belangrijk en feestelijk moment in de Bibliotheek Leerdam. Wethouder Kees Bel was namelijk speciaal aanwezig om de deelnemers hun certificaat uit te reiken voor hun deelname aan het Taalklik-traject.

Taalklik-traject

Elf weken lang hebben de deelnemers gewerkt aan de basisvaardigheden die nodig zijn om te werken met de computer. Ook werd tegelijkertijd gewerkt aan taalbevordering. Docente Fatma en digi-vrijwilliger Ibrahim begeleidden de deelnemers gedurende dit traject. De deelnemers zijn ontzettend trots én hebben meer zelfvertrouwen gekregen.

Krachten bundelen

Stichting BindkrachtVHL en de Bibliotheek Lek & IJssel werken al enige jaren intensief samen aan de computercursus Taalklik voor mensen die moeite hebben met de Nederlandse taal. Het is voor veel mensen spannend om met een computer te leren werken. Als je ook nog moeite hebt met het lezen van de opdrachten in de Nederlandse taal, dan is het voor veel mensen nog spannender
om te starten aan een computercursus. De beginnerscursus Klik & Tik die in de Bibliotheek wordt aangeboden (in het Nederlands), is daarom voor sommige anderstaligen nog nét een brug te ver. Voor hen is er Taalklik.

Veel geleerd

De computercursus Taalklik wordt aangeboden in de eigen taal (Turks). De cursus heeft niet alleen als doel om digitaal vaardiger te worden, maar er worden ook nieuwe of moeilijke woorden uitgelegd. Zo wordt er ook aan taalbevordering gewerkt. Onder begeleiding van docente Fatma en digi-vrijwilliger Ibrahim hebben de Turkse deelnemers veel geleerd. Ze werkten aan het zelfstandig informatie opzoeken van informatie op internet, het inloggen met DigiD, internetbankieren en het opslaan van bijlagen. Deze vaardigheden zijn belangrijk voor het dagelijks leven en de thuisadministratie. Het maakt de deelnemers ook minder afhankelijk van anderen.